غدیر خم

 

 نام ناحیه‌ای میان مکه و مدینه است که پیامبر اسلام در حجةالوداع، علی بن ابی طالب را «ولی» پس از خود اعلام کرد. ۱۸ ذی‌الحجه، سال‌روز این واقعه میان شیعیان به عید غدیر خمشهرت دارد.

محمد، پیامبر اسلام در بازگشت از آخرین حج خود همه مسلمانانی که در حج شرکت داشتند را در غدیر خم جمع کرد و شیعیان معتقدند که او در آنجا علی بن ابی‌طالب را به‌عنوان وصی و برادر و جانشین خود از جانب الله معرفی کرد. عبارت معروف «هر آن‌کس که من مولای او هستم، پس علی مولای اوست» قسمتی از خطابه بلند غدیر می‌باشد. گرچه در تفسیر حدیث غدیر خم در بین شیعه و سنی اختلاف وجود دارد. اهل سنت تنها اظهار نزدیکی پیامبر به علی و دوستی با او رامی‌دانند و اظهار خواسته اش که علی به عنوان پسر عمو و فرزند خوانده اش جانشین او در مسئولیت‌های خانوادگی اش پس از مرگ شود.

این واقعه و حدیث غدیر در کتاب های شیعه و بسیاری کتاب های اهل سنت نقل شده است. اولین منبع تاریخی که به این کتاب اشاره می کند یعقوبی مورخ شیعه در نیمه دوم قرن سوم هجری است و اولین آثار ادبی قابل تاریخ گذاری، مجموعه اشعاری از نویسندگان شیعه در قرن دوم هجری است. از حدود قرن دوم هجری واقعه غدیر خم بعنوان دلیل نویسندگان شیعه برای اثبات برحقی علی بر جانشینی محمد آمده است.

جغرافیای غدیر خم

«غدیر خم» نام ناحیه‌ای در میان مکه و مدینه است که بر سر راه حاجیان قرار دارد و به خاطر وجود برکه‌ای در این محل که در آن آب باران جمع می‎شده‌است، به این نام شهرت یافته‌است. غدیر در ۳-۴ کیلومتری میقات‌هایپنجگانه‌است. در جحفه راه اهالی مصر، مدینه، عراق و شام از یکدیگر جدا می‌شود. غدیر خم به‌سبب وجود آب و چندین درخت کهنسال، محل توقف و استراحت کاروانیان بود؛ اما گرمایی طاقت‌فرسا داشت.

از دیدگاه تاریخی

بنوشته سید حسین نصر هنگامی که محمد از آخرین حج خود در سال ۶۳۲ میلادی باز می‌گشت. خطابه‌ای در مورد علی ایراد نمود که توسط شیعه و سنی بسیار متفاوت تفسیر شده‌است. مطابق با روایت هر دو گروه محمد گفت که علی وارثش و برادرش و کسی است که هر کس پیامبر را به عنوان مولایش (رهبر یا دوست قابل اعتماد) بپذیرد(کلمه مولا مرتبط است با ولایت(با کسر واو) یا وَلایت (با فتح واو) که حکومت، شروع مبادرت، غلبه معنوی و قدرت معنی می‌دهد). شیعیان این اظهارات را به معنی تعیین علی به جانشینی پیامبر و اولین امام می‌دانند. اهل سنت تنها اظهار نزدیکی پیامبر به علی می‌دانند و اظهار خواسته‌اش که علی به عنوان پسرعمو و فرزند خوانده‌اش جانشین او در مسئولیت‌های خانوادگیش پس از مرگ شود.بنظر می‌رسد که اولین تاریخ‌نگاری که واقعه غدیر خم را ثبت کرده‌است تاریخ نگار شیعه؛ یعقوبی در نیمه دوم قرن سوم هجری بوده‌است.

بگفته ماریا دقاق، بسیاری از منابع اهل سنت واقعه غدیر خم را نقل کرده‌اند اما قائل به این موضوع نیستند که غدیر دلالت بر تعیین علی به عنوان جانشین سیاسی پیامبر مسلمانان داشته‌است. مجموعهٔ جامعی از نقل قول‌ها و احادیث در مورد غدیر خم در سه کتاب اهل سنت وجود دارد. این سه اثر عبارتند از کتاب مُسند احمد بن حنبل، تاریخ مدینات دمشق ابن عساکر، و کتاب البدایة و النهایة ابن کثیر.

اگر چه در برخی خطبه های علی در نهج‌البلاغه که او در مورد برحقی خود به عنوان جانشینی محمد ایراد نموده‌است، اشاره‌ای به این واقعه غدیر خم نیست ولی علی در موارد دیگری( در اینجا) به این خطبه استناد و استدلال کرده و ناگفته نماند که نهج البلاغه تمام خطبه های حضرت علی را در بر ندارد و منتخباتی از آنهاست(بسیاری خطبه های دیگر را می توان در مستدرکات چندگانه نهج البلاغه دید). به علاوه از قرن دوم هجری که مقداری آزادی بیان بیشتر شد و نهضت کتاب نویسی و حدیث گویی که عمر ان را منع کرده بود رخ داد، واقعه غدیر خم از دلایل اصلی عنوان شده توسط شیعه برای برحقی علی بر جانشینی محمد محسوب می‌شده‌است. اولین نمونه از اینگونه آثار ادبی که می‌توان تاریخی برای آن تعیین کرد هاشمیات  مربوط به قرن دوم هجری/هشتم میلادی و کتاب  مربوط به قرن دوم هجری/هشتم میلادی است.

رخداد غدیر خم از دیدگاه شیعه

از آغاز ذی‌القعده سال دهم هجری که آخرین سال زندگانی پیامبر بود، به همه مناطق مسلمان‌نشین و ایل‌ها و قبیله‌های مسلمانعربستان خبر داد که وی در این ماه به مکه معظمه خواهد رفت و حجبه‌جای خواهد آورد و بدین‌ترتیب بزرگ‌ترین اجتماع مسلمانان شکل گرفت، که به حجةالوداع معروف است. 
نگاره‌ای از صحنه‌ای از غدیر خم. منسوب به کتابالآثار الباقیة عن القرون الخالیة متعلق به بیرونی. در کتابخانه دانشگاه ادینبورگ انگلستان.

با پایان حج محمد به سرعت دستور حرکت جهت اجتماع در غدیر خم را دادند. حتی ۱۲۰۰۰ از اهل یمن - که برای رفتن به وطن خود باید راه دیگری را می‌رفتند - به دستور او با کاروان مسلمانان همراه شدند.

در میان راه مکه و مدینه در غدیر خم، آیه قرآن فروفرستاده شد:

«ای پیامبر! آن چه را از سوی پروردگارت بر تو نازل شده [به مردم] برسان. اگر این کار را نکنی، رسالت الهی را به انجام نرسانده‌ای و خداوند از مردم نگاهت خواهد داشت.»

در پی نزول این آیه، پیامبر دستور داد همه کاروانیان در آن محل گرد هم آیند، و در همان‌جا پیامبر خطابهٔ طولانی غدیر را ایراد کرد.

برخی بخش‌های این سخنرانی- که به گفته شیعیان در معرفی مقام علی است - چنین است:[منبع تاریخی این خطبه کدامست؟]

ای مردم! بدانید که خداوند علی را ولی و امام شما قرار داده و اطاعت او را بر مهاجران وانصار و کسانی که به نیکی از آنان پیروی کنند، و بر شهری و روستایی و عجم و عرب و آزاد و مملوک و بزرگ و کوچک و سفید و سیاه واجب کرده‌است. آگاه باشید که «امیر المؤمنین» غیر از این برادرم کسی نیست و پیشوایی مؤمنان پس از من بر کسی جز او روا نخواهد بود. او جانشین من در امتم و پیشوای کسانی است که به من ایمان آورده‌اند و نیز جانشین من در تفسیر کتاب خدااست. خداوند دین شما را به واسطه امامت او کامل گردانید. به دستورات او گوش فرا دهید تا در سلامت بمانید و از او پیروی کنید تا هدایت شوید. ای مردم! من «صراط مستقیم»ام، که خداوند شما را به پیروی آن امر فرموده‌است. آن‌گاه پس از من، علی و پس از او، فرزندانم از نسل او. من [از جانب خداوند] دستور یافته‌ام که از شما درباره آن‌چه که از سوی خداوند درباره علی امیرالمؤمنین و اوصیای پس از او آوردم، بیعت بگیرم و دست شما را بفشارم. خداوند به من دستور داده که از زبان‌های شما در مورد آنچه بیان نمودم - راجع به علی امیر المؤمنین و امامانی که پس از او می‌آیند و از من و از اویند، اقرار زبانی بگیرم و چنان که خبرتان دادم، نسل من از صلب علی است. همگی بگویید: شنیدیم و اطاعت می‌کنیم و خرسندانه - در مقابل آن چه از سوی پروردگار ما و خویش دربارهٔ امامت علی امیرالمؤمنین و امامانی که از صلب او به دنیا می‌آیند، به ما رساندی - سر تسلیم فرود می‌آوریم. بر این باور زنده‌ایم و با آن می‌میریم و با آن [در قیامت] محشور می‌شویم. تغییر نمی‌دهیم و تبدیل و انکار نمی‌کنیم، تردید به دل راه نمی‌دهیم و از این باور برنمی‌گردیم و پیمان نمی‌شکنیم.

پس از پایان خطابه، این آیه بر پیامبر فرو فرستاده شد:

امروز کافران از دین شما ناامید شدند. پس از آنان نهراسید و از من (پروردگار) بترسید. امروز دینتان را برایتان کامل کردم و نعمتم را بر شما تمام داشتم و اسلام را به‌عنوان دینتان پسندیدم.

مراسم بیعت مسلمانان با پیامبر و علی ‏سه روز طول کشید و حتی بانوان با قراردادن دست خود در ظرف بزرگ آبی که در سوی دیگر آن در درون خیمه، دست علی قرار داشت، بیعت خود را اعلام می‌کردند.

در دیدگاه شیعه، منافقین که گروه قابل‌توجهی را تشکیل می‌دادند، در ماجرای غدیر و به اراده الهی، نتوانستند نیات خود را آشکار و عملی کنند؛ اما در میان جمعیت شبهه‌افکنی‌هایی نسبت به اقدام پیامبر انجام می‌دادند و شخصی به نام «» را تحریک کردند تا نزد رسول بیاید و برخلاف همه تصریحات حضرت در ضمن خطبه، سؤال کند که آیا آن چه درباره علی بن ابی طالب گفتی از جانب پروردگار بود یا از جانب خود؟ پیامبر در پاسخ فرمودند: «خداوند به من وحی کرده‌است و واسطه میان من و خدا جبرئیل است و من اعلام‌کننده پیام خدا هستم و بدون اجازهٔ پروردگارم، خبری را اعلام نمی‌کنم.»[نیازمند منبع]

محمد حسین طباطبایی مفسر شیعه در کتاب تفسیر المیزان جلد پنجم ذیل این آیه (سوره مائده آیه 3) شأن نزول آن را واقعۀ غدیر خم می‌داند 

کتاب الغدیر

به گفته ماریا دقاق در دانشنامه ایرانیکا، بهترین منبع ‌شیعه دوازده امامی که در عصر مدرن در زمینه غدیر خم نگاشته شده است، کتاب الغدیرعبدالحسین امینی است. این کتاب در یازده جلد با این هدف نگاشته شده که همه مطالب در زمینه غدیر خم در آثار سنی و ‌شیعه اعم از حدیث، تاریخ، تفسیر قرآن، شعر، و نیز زندگی‌ نامه افراد مشهوری که در زمره‌ راویان یا حافظان این حدیث بودند را جمع آوری کند.

حدیث غدیر در منابع سنّی

این حدیث در نزد منابع اهل‌سنّت نیز مشهور و متواتر است و در ذیل به برخی از این احادیث اشاره میگردد:

1.أن النبي عليه السلام قال يوم غدير خم إني تارك فيكم ثقلين أولهما كتاب الله فيه الهدى والنور فخذوا بكتاب الله واستمسكوا به فحث على كتاب الله ثم قال أذكركم الله في أهل بيتي ثلاثا

2.قال علي في الرحبة أنشد بالله رجلا سمع رسول الله صلى الله عليه وسلم يوم غدير خم يقول إن الله ولي المؤمنين ومن كنت وليه فهذا وليه اللهم وال من والاه وعاد من عاداه وانصر من نصره 

3.عن حبشی بن جنادة:سمعت رسول الله صلى الله عليه وسلم يقول يوم غدير خم اللهم من كنت مولاه فعلي مولاه اللهم وال من والاه وعاد من عاداه وانصر من نصره وأعن من أعانه

4.عن زیاد بن أبی زیاد:سمعت علي بن أبي طالب رضي الله عنه ينشد الناس فقال : أنشد الله رجلا مسلما سمع رسول الله صلى الله عليه وسلم يقول يوم غدير خم ما قال فقام اثنا عشر بدرياً فشهدوا

اقوال مورخین در غدیر خم

محمد بن جریر طبری صاحب تاریخ کبیر، خبر غدیر خم را در این کتاب از هفتاد و پنج طریق روایت کرده است. همچنین ابن جوزی شافعی در کتاب خود به نام اسنی المطالب فی مناقب علی بن اب طالب تواتر حدیث غدیر خم را از طرق بسیار اثبات نموده است.

غدیر خم در دیدگاه اشخاص

  • سید علی اصغر غروی: وظایف رسولان الهی، از جمله پیامبر اسلام، تعیین جانشین یا خلیفه، که اصطلاحا نصب می‌گویند، برای تشکیل حکومت و اداره امور دنیای مردم نبوده است. پیامبران و به‌ویژه پیامبر اعظم برای رهایی بشر از همه قیود و بندهای جهل و بردگی و اسارت مبعوث شده‌اند (اعراف ۱۵۷). نصب یا تعیین، در خود، مفهوم سلب آزادی و نوعی از بندگی و بردگی را دارد. از این‌رو ناقض هدف بعثت رسول اسلام، مذکور در آیه ۱۵۷ اعراف است. بر این پایه حتما رسول اسلام خود ناقض پیامی که آورده است نمی‌شود. بر همین اساس است که شیعه با نصب عمر توسط عثمان توسط عمر شدیدا مخالف است و آن را مغایر با کتاب و سنت و متضاد با اصل آزادی انسان قلمداد کرده است. وقتی خدای تعالی در کتاب مجیدش انسان را در قبول دین، ماندن در آن یا خروج از آن آزاد و مخیر گذاشته است، چگونه اذن داده است حاکمان بر این مردم، منتخب و برگزیده آن‌ها نباشند و در این امر با این اهمیت مسلوب‌الاختیار باشند؟! پس پیام غدیر از سوی رسولآزادی و رهایی و عدل، معرفی ولی و امام مردم است تا قیام قیامت، نه تعیین و نصب حاکم سیاسی برای مدتی کوتاه

 

مسجد غدیر خم

مسجدی با گستردگی ۵۰ مترمربع در منطقه غدیر خم که در دو دهه اخیر بازسازی شد، در شهریور ۱۳۸۶ پیروان فرقه وهابیت در اقدامی شبانه آن را ویرانه کردند.


موضوعات مرتبط: تابلو اعلانات ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : پنج شنبه 2 آبان 1392برچسب:, | 11:30 | نویسنده : ذوالقرنین |


برچسب‌ها:

تاريخ : پنج شنبه 2 آبان 1392برچسب:, | 11:14 | نویسنده : ذوالقرنین |

پرسش : هنگامی که امام زمان (عج) ظهور می کنند اولین کاری که ایشان انجام می دهند چه می باشد؟

پاسخ :
آنچه در سرلوحة اولویت های حضرت مهدی (عج) قرار دارد بر دو نوع است : الف) اقدامات حضرت پس از ظهور که در شهر مکه انجام می دهند . ب) برنامه های حضرت پس از ورود به شهر مدینه .
الف) اولویت های اقدامات حضرت در شهر مکه
1. معرفی: حضرت امام سجاد ـ علیه السّلام ـ می فرمایند: «آن حضرت به سخن گفتن پرداخته و می فرمایند که ایها الناس منم فلانی (مهدی) پسر فلانی (حضرت امام عسکری ـ علیه السّلام ـ ) منم پسر پیغمبر خدا ـ صلّی الله علیه و آله ـ دعوت می کنم شما را به آنچه پیغمبر خدا را دعوت می کرد.
2. دفاع در برابر مهاجمان : در ادامه حدیث فوق آمده : «پس هجوم می آورند که او را بکشند پس سیصد و سیزده تن از او دفاع می کنند [1]


3. نیایش : پس از دفاع، «حضرت بین دو نقطة رکن و مقام (در خانة خدا) چهار رکعت نماز می گذارند.»[2]
4. بیعت گرفتن : حضرت امام صادق ـ علیه السّلام ـ : «پس آنگاه به اسم او از آسمان ندا شود و او در پشت مقام باشد. اصحاب به ایشان عرض می کنند: اکنون دیگر به اسم شما ندا شد، منتظر چه هستید ؟ آنگاه دست او را بگیرند و برای بیعت عمومی بیاورند حضرت آمده و به حجرالاسود تکیه نموده و ... »[3]
5. سخنرانی مراسم اخذ بیعت : «و اولین جمله ای که ایشان با آن کلام خود آغاز می کند این آیه است : «بقیة الله خیرٌ لکن إن کنتم مؤمنین :‌ باقیماندة حجت خدا برای شما بهتر است البته اگر مؤمن بوده اید : سپس بگوید : منم بقیة الله. مشروح این سخنان در این منابع آمده:
1. بحارالانوار، 52/25/238/105 و ب 26/ ص 305/ح 78
2. مهدی منتظری ـ علیه السّلام ـ ، آیت الله محمد جواد خراسانی، نورالاصفیاء، ص 344.
آنگاه سیصد و سیرده نفر با او بیعت کرده و دیگران هم بیعت می کنند.
6. ارجاء عدالت و حدود الهی: حضرت امام رضا ـ علیه السّلام ـ : «آنگاه که مراسم بیعت تمام شود، سراغ طایفة «بنی شیبه»‌(کلید داران و خادمان خائن خانة خدا ) بیاید، دست های ایشان را قطع کند برای اینکه ایشان دزدهای خانة خدایند. دست و پایشان را قطع نموده ایشان را در مکه بگرداند و منادی ندا دهد: اینها دزدان خانة خدا هستند...»[4] البته حضرت چنین اقداماتی را برای قبیلة قریش هم انجام می دهند [5]
7. تکمیل تعداد یاران 10 هزار نفر اصلی.
8. تعیین حاکم برای مکه.
9. خروج از مکه و عزیمت به مدینه.
منبع مطالعه، مهدی منتظر ـ علیه السّلام ـ آیت الله سید جواد خراسانی،‌نشر نورالاصفیاء ص 344
حضرت رسول اکرم ـ صلّی الله علیه و آله ـ بنده ای مؤمن نخواهد بود مگر اینکه هوی و خواست او تابع آنچه من (از طرف خدا) آورده ام باشد و از آن رویگردان نباشد.
[1] . بحارالانوار، مجلسی، 52،‌ب 26، ص 306، ح 79، ط بیروت، الوفاء.
[2] . از حضرت امام محمد باقر ـ علیه السّلام ـ : معجم الاحادیث، الامام المهدی ـ علیه السّلام ـ ، 3/295/-831.
[3] . بحار/62/26/294/43.
[4] . عیون اخبار الامام الرضا ـ علیه السّلام ـ ، ط کتابفروشی طوسی، 1/ب 28/ ص 273/فرهنگ؛ بحارالانوار، ط الوفاء، 52/27/313/6؛ مهدی منتظر ـ علیه السّلام ـ ، آیت الله خراسانی، 348.
[5] . ر. ک: مهدی منتظر ، همان.


موضوعات مرتبط: تابلو اعلانات ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : پنج شنبه 30 آذر 1391برچسب:ذوالقرنین, | 23:14 | نویسنده : ذوالقرنین |

               

 

شب دهم محرم

در مسجد امیرالمومنین(ع)بلوار لاکان

هیئت جوانان مسجد امیرالمومنین(ع)

 مداحی برادر عطا حقوقی:

uplod.ir/9607kzxguqrm/Ata_Hoghoghi.moharam_shab_10_sher_khani_.mp3.htm

uplod.ir/1mh1504a9f9h/Ata_Hoghoghi.moharam_shab_10_shor1_.mp3.htm

uplod.ir/wucbicoqpa42/Ata_Hoghoghi.moharam_shab_10_shor2_.mp3.htm

uplod.ir/1p8zcu0v7ihc/Ata_Hoghoghi.moharam_shab_10_vahed_.mp3.htm

uplod.ir/w6kx3xvoroqx/Ata_Hoghoghi.moharam_shab_10_zamine1_.mp3.htm

uplod.ir/7briju5nuada/Ata_Hoghoghi.moharam_shab_10_zamine2_.mp3.htm

مداحی برادرفرخپور:

uplod.ir/dx91k3t4i98r/Ali_Farokhpor.moharam_shab_10_monajat_.mp3.htm

uplod.ir/01yv7ubl40v9/Ali_Farokhpor.moharam_shab_10_roze1_.mp3.htm

uplod.ir/zi23tirqc8kc/Ali_Farokhpor.moharam_shab_10_roze2_.mp3.htm

uplod.ir/3m8eqytda8a6/Ali_Farokhpor.moharam_shab_10_shor1_.mp3.htm

uplod.ir/5mxx9ib4vae3/Ali_Farokhpor.moharam_shab_10_shor2_.mp3.htm

uplod.ir/zg67e2tx9vt8/Ali_Farokhpor.moharam_shab_10_vahed1_.mp3.htm

uplod.ir/oooojco9dlmq/Ali_Farokhpor.moharam_shab_10_vahed2_.mp3.htm

مداحی برادر حمید بخشی:

uplod.ir/qfclzs644mn1/Hamid_Bakhshi.moharam_shab_10_monajat_.mp3.htm

uplod.ir/4nuti2dqgjnj/Hamid_Bakhshi.moharam_shab_10_zamine_.mp3.htm

مداحاهان مهمان:

uplod.ir/3u1vldnkoyaz/Mehman.moharam_shab_10_shor_.mp3.htm

uplod.ir/svg3g5j6knp9/Ahmad_Fard.moharam_shab_10_vahed_.mp3.htm

التماس دعا


موضوعات مرتبط: دانلود مراسم محرم 91 ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : جمعه 24 آذر 1391برچسب:ذوالقرنین, | 15:22 | نویسنده : ذوالقرنین |
تاريخ : جمعه 24 آذر 1391برچسب:ذوالقرنین, | 14:3 | نویسنده : ذوالقرنین |
تاريخ : جمعه 24 آذر 1391برچسب:ذوالقرنین, | 12:54 | نویسنده : ذوالقرنین |
تاريخ : جمعه 24 آذر 1391برچسب:ذوالقرنین, | 9:12 | نویسنده : ذوالقرنین |
تاريخ : پنج شنبه 23 آذر 1391برچسب:ذوالقرنین, | 14:24 | نویسنده : ذوالقرنین |
تاريخ : پنج شنبه 23 آذر 1391برچسب:ذوالقرنین, | 12:52 | نویسنده : ذوالقرنین |

                 

 

شب چهارم محرم

در مسجد امیرالمومنین(ع)بلوار لاکان

هیئت جوانان مسجد امیرالمومنین(ع)

مداحی برادر علی فرخ پور:

uplod.ir/8i671cskpgim/Ali_Farokhpor.moharam_shab_4_ashaar1_.mp3.htm

uplod.ir/n564l0eyw8iu/Ali_Farokhpor.moharam_shab_4_ashaar2_.mp3.htm

uplod.ir/7s322rq7ac3x/Ali_Farokhpor.moharam_shab_4_ashaar3_.mp3.htm

uplod.ir/1mqbjdjildxo/Ali_Farokhpor.moharam_shab_4_roze1_.mp3.htm

uplod.ir/paxazuytlqbo/Ali_Farokhpor.moharam_shab_4_roze2_.mp3.htm

uplod.ir/nrbcm3sgi17y/Ali_Farokhpor.moharam_shab_4_roze3_.mp3.htm

uplod.ir/duwkm4gpsaem/Ali_Farokhpor.moharam_shab_4_shor_.mp3.htm

 

uplod.ir/bh9ryg2rupf7/Ali_Farokhpor.moharam_shab_4_vahed_.mp3.htm

مداحی برادر عطا حقوقی:

uplod.ir/hv79y1adaqwb/Ata_Hoghoghi.moharam_shab_4_shor_.mp3.htm

uplod.ir/zxtmpz7y79th/Ata_Hoghoghi.moharam_shab_4_vahed_.mp3.htm

 

uplod.ir/cutp0p0j2fxb/Ata_Hoghoghi.moharam_shab_4_zakr_.mp3.htm

uplod.ir/vh2qde6uscqt/Ata_Hoghoghi.moharam_shab_4_zamine_.mp3.htm

 

uplod.ir/y9hr524jmn7m/Ata_Hoghoghi.moharam_shab_4_zamine1_.mp3.htm

مداحی برادر سیامک مصیب زاده:  

uplod.ir/sal4dnx1b9p4/Siyamak_mosayebzade.moharam_shab_4_shor_.mp3.htm

 

uplod.ir/x86yrduttqa1/Siyamak_mosayebzade.moharam_shab_4_shor1_.mp3.htm

مداحی برادر حمید بخشی:

uplod.ir/ulckcn8roogg/Hamid_bakhshi.moharam_shab_4_shor_.mp3.htm

مداح مهمان:

uplod.ir/lsrehexgtbpg/Ahmad_fard.moharam_shab_4_dodam_.mp3.htm

التماس دعا


موضوعات مرتبط: دانلود مراسم محرم 91 ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : پنج شنبه 23 آذر 1391برچسب:ذوالقرنین, | 11:0 | نویسنده : ذوالقرنین |
.: Weblog Themes By BlackSkin :.